Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Alliance: The 2024 annual report_Phase I_The albums_Tier 1_10


10. Opus – RYUICHI SAKAMOTO  (Milan)


«
Το τελευταίο άλμπουμ του Ryuichi Sakamoto, Opus, είναι στην ουσία το soundtrack για το ομώνυμο ντοκιμαντέρ. Στις τελευταίες εβδομάδες του, ο Σακαμότο, κινηματογραφήθηκε στο πιάνο από τον γιο του, Neo Sora. Αυτό το άλμπουμ αποτελεί έναν έντονο, συναισθηματικό αποχαιρετισμό, αναδεικνύοντας την αξιοσημείωτη καριέρα ενός ανθρώπου που επηρέασε βαθιά τον κόσμο της μουσικής».

Δεν γινόταν διαφορετικά. Θα ήταν αναξιόπιστο από μέρους μου να μην είχα αυτό το άλμπουμ στη φετινή λίστα έστω και αν είναι, στην ουσία,  ένα κονσέρτο για πιάνο, που κινηματογραφήθηκε λίγο πριν ο μεγάλος καλλιτέχνης περάσει στην αιωνιότητα και βγήκε σε επιλεγμένες αίθουσες φέτος. Ο δίσκος, ας πούμε soundtrack της ταινίας και μετά να το αναβαθμίσουμε χαρακτηρίζοντας το σαν το τελευταίο μεγάλο έργο του συνθέτη, δεν εννοείται να κυκλοφορεί ξεχωριστά όμως τελικά έχει μεγάλη σημασία να τον ακούει κανείς μακριά από εικόνες. Εκεί που η εικόνα δείχνει έναν μουσικό να κάνει την απόλυτη καλλιτεχνική του έξοδο με ένα συγκλονιστικό και ταυτόχρονα συγκινητικό τρόπο, η ακρόαση είναι μία ξεχωριστή εμπειρία. 

Κυρίες και κύριοι, ο Ryuichi Sakamoto! Ένας υπέρτατος μουσικός /στοχαστής /καινοτόμος και διαχρονικός καλλιτέχνης παίζει για τελευταία φορά ζωντανά, για αυτόν και για μας,  επιλεγμένα αποσπάσματα από το ευρύ και ανεξάντλητο μουσικό σύμπαν που έχει το όνομα του. Ακούμε τα δάχτυλα να μεταφέρουν ένα όμορφο συναισθηματικό φορτίο στα πλήκτρα και νοιώθουμε την ιερή στάση του καλλιτέχνη απέναντι στην Τέχνη που τίμησε όσο λίγοι σε αυτό το τελευταίο κονσέρτο να εκπέμπει Σοφία.

 Η ακρόαση αποκτά μυσταγωγική διάσταση, οι  διασκευασμένες για πιάνο συνθέσεις υπογράφουν το τελευταίο κοσμικό δώρο του καλλιτέχνη προς την ανθρωπότητα. Πολλές από αυτές είναι από ταινίες αλλά πλέον δεν ανήκουν στις ταινίες. Τις παίρνει πίσω για το δικό του προσωπικό soundtrack των τελευταίων ημερών και τις μετατρέπει σε ένα ενδοσκοπικό, στοχαστικό, νοσταλγικό και μοναχικό εν τέλει, μουσικό ταξίδι.

Δεν υπάρχει μελόδραμα, θα μπορούσαμε να είμαστε με υγρά μάτια σε όλη τη διάρκεια (μπορεί και να ήμουν τελικά), αλλά δεν είναι ο σκοπός του αυτός. Ο σκοπός του είναι να αποχαιρετίσει τη περατή ζωή του και εμάς, χωρίς υπερβολές αλλά με ευγένεια, ειλικρίνεια και με την καλλιτεχνική υπόσταση που αρμόζει σε έναν σπουδαίο συνθέτη. Είναι ο πιο προσωπικός δίσκος του R. Sakamoto. Ένα άλμπουμ που ξεπερνά τα όρια ενός καλλιτεχνικού έργου και μετατρέπεται σε  όχημα για το μακρύ ταξίδι του συνθέτη . 

Εν τω μεταξύ πίσω στη Γη, εμείς, ορφανοί πλέον από έναν σπουδαίο μουσικό, τον αποχαιρετούμε με τιμές και τη δέουσα Ιαπωνική ψυχραιμία και επιστρέφουμε στη δικά μας περατή και περιορισμένη ζωή, έχοντας όμως φυλαγμένη όλη την κληρονομιά του Sakamoto σε έναν σκληρό δίσκο ή και σε άλλη μορφή. Το έργο του δεν είναι απλά σύμμαχος. Είναι πλέον και ο μουσικός προστάτης Άγγελος μας. 

«Όταν ο Ryuichi Sakamoto μπήκε στο ιστορικό Studio 509 για να παίξει πιάνο, φρόντισα απλώς να είμαι παρών και να το κινηματογραφήσω. Για τον Sakamoto, το πιάνο δεν ήταν μόνο το όργανο με το οποίο είχε την πιο μακρόχρονη σχέση, αλλά κι ένα σύμβολο νεωτερισμού και επίσης, σύμβολο του δυτικού μουσικού συστήματος, απέναντι στο οποίο στάθηκε κριτικός καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Για να ξεφύγει από τον περιορισμό που ένιωθε ότι του έβαζαν οι δώδεκα τόνοι του πιάνου, εστίασε στη μη δυτική μουσική, την ηλεκτρονική μουσική και τον θόρυβο. Ωστόσο, το πιάνο υπήρχε πάντα δίπλα του ως προέκταση του σώματός του - μια συνεχής υπενθύμιση των δικών του αντιφάσεων. Όταν τον άκουσα προσεκτικά να ερμηνεύει τις ολοδικές του εκδοχές, άκουσα κάθε είδους ζωντανούς ήχους να αναδύονται από τα σώματα, τόσο του οργάνου όσο και του ερμηνευτή, ξεπερνώντας τους δώδεκα τόνους του πιάνου. Φρόντισα να διατηρήσω τη σωματικότητα και τις τριβές που υπήρχαν στην ηχογράφηση, προσπαθώντας να αποτυπώσω κάθε νότα και όλα τα πράγματα που συνέβαιναν ενδιάμεσα» (Neo Sora).

«Έζησε με τη μουσική μέχρι το τέλος»



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Alliance: The 2024 annual report_Phase I_The albums_Tier 2_ 46-50

Μπήκαμε στις πεντάδες μέχρι το είκοσι. Λιγότερο με κριτήρια αξιολόγησης αλλά περισσότερο με τη λογική ομαδοποιήσεων η πρώτη πεντάδα είναι από άλμπουμ διακεκριμένων σχημάτων του ανεξάρτητου ροκ που έχουν γερές μουσικές βάσεις, εξαιρετικά διαυγή και δημιουργική επαφή με το παρελθόν της μουσικής και του παρόντος.  46. Brand On The Run (Our Brand Could Be Yr Life deluxe) - BODEGA  (Chrysalis) Μεταξύ 2013-2016 υπήρχαν οι BODEGA BAY. Βραχύβιο σχήμα που σύντομα μετονομάστηκε σε BODEGA. Έκτοτε έγιναν πολύ αγαπητοί στο ιστολόγιο και όπως κάθε χρονιά που κυκλοφορούν άλμπουμ έτσι και φέτος φιλοξενούνται στον ετήσιο μουσικό απολογισμό μας.  Το υλικό του άλμπουμ προέρχεται από την Ανοιξιάτικη κυκλοφορία ''Our Brand Could Be Yr Life'' τίτλος που παραπέμπει στο ομώνυμο και μοναδικό άλμπουμ σαν BODEGA BAY που κυκλοφόρησε το 2014. Ηχογράφησαν εκ νέου πολλά τραγούδια από αυτό πρόσθεσαν και μερικά ακόμα και ουσιαστικά με παλιό υλικό έκαναν κάτι καινούριο μέσα βέβαια στο πλαίσιο του ήχου τ...

Over And Over

  Μετά το φετινό διαμάντι της VENUS VOLCANISM '' Tissue '', μία πανέμορφη παρουσίαση του στο Κ.Ε.Τ. και ένα καταπληκτικό dark wave dj set της In Atlas για το υπόλοιπο εκείνης της βραδιάς (30.11.2023), έμαθα για ένα καινούριο τραγούδι των κοριτσιών που από κοινού έχουν να κυκλοφορήσουν κάτι εδώ και πολύ καιρό.  Μία μέρα πριν εκπνεύσει το 2023, το τραγούδι ανέβηκε στις πλατφόρμες, κάποιοι έκαναν πρωτοχρονιά με αυτό αλλά μόλις την προηγούμενη εβδομάδα το άκουσα λόγω συνειδητής αποχής από τα μουσικά (η ανασκόπηση ήταν στον αυτόματο) όλη τo προηγούμενο διάστημα. Tο '' Over And Over '' είναι κάτι σαν φρέσκο ξεκίνημα ή μία αναβάθμιση της αισθητικής των V.V.I.A. Ο σκοτεινός, μετά minimal synth πρωτογονισμός έχει δώσει τη θέση του σε κάτι περισσότερο λεπτό μουσικά, περισσότερο ποπ σχετικά με αυτό που έκαναν στο παρελθόν και εν τέλει κάτι περισσότερο ολοκληρωμένο και ώριμο. Φυσικά το σκοτεινό στοιχείο συνυπάρχει με την νοσταλγική μελωδία και την αδιάκοπη ροή της...

A distant sadness: XII_Anywhere out of this world....

Είναι μια παρηγορητική συνήθεια που φτάνει αισίως στη 12η έκδοση.  Φέτος εμφανίστηκε η τάση να επιστρέψουμε στις μουσικές που μας έκαναν να ακούμε διαφορετικά. Στις μουσικές που δημιούργησαν την πρώτη συλλογή. Είναι ουσιαστικά είναι μία επιστροφή.  Οι φετινές επιλογές είναι προφανείς και δεν κρύβουν εκπλήξεις. Είναι όμως επιλογές που δίνουν το μήνυμα ξεκάθαρα, μας εκφράζουν φέτος περισσότερο από ποτέ και επεμβαίνουν και πάλι στην μουσική πραγματικότητα με τρόπο όχι καταλυτικό αλλά για να υπενθυμίσουν και να ενισχύσουν. Οι τίτλοι μπορούν να διηγηθούν ιστορίες, οι επιρροές μπορούν να πλάσουν περιβάλλοντα στη φαντασία μας, οι τραγουδιστές και οι υπόλοιποι μουσικοί είναι σε μια συνεχή επικοινωνία με το αόρατο και την πλευρά του εαυτού τους πέρα από το σύμπαν της συνειδητής ύπαρξης και της παραπλανητικής αναζήτησης στο τρισδιάστατο σώμα. Μαζί τους και εμείς, οι ακροατές. Εμείς που εμπιστευτήκαμε τους συγκεκριμένους μουσικούς ώστε οι συνθέσεις τους να είναι η επένδυση στη δικιά μας ...