05. Platform
– HOLLY
HERNDON
(4AD)
«...Μετά
το πολιτισμικό σοκ του ''Home'',
το ''Interference''
μου προκάλεσε άλλο ένα ισχυρό,ευχάριστο
σοκ για το οποίο θα της είμαι για πάντα
ευγνώμων.
Αν λοιπόν ότι έχουμε ακούσει από το ''Platform'' ως τώρα το θεωρούμε χωρίς δεύτερη σκέψη πρωτοπορία, σε μια εποχή που η λέξη έχει παρερμηνευτεί, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για μεγάλες συγκινήσεις όταν ακούσουμε όλο το άλμπουμ το Μάϊο ή νωρίτερα..»
Αν λοιπόν ότι έχουμε ακούσει από το ''Platform'' ως τώρα το θεωρούμε χωρίς δεύτερη σκέψη πρωτοπορία, σε μια εποχή που η λέξη έχει παρερμηνευτεί, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για μεγάλες συγκινήσεις όταν ακούσουμε όλο το άλμπουμ το Μάϊο ή νωρίτερα..»
Ακούγοντας
το άλμπουμ ολόκληρο μαζί με αυτά
που ακούσαμε σαν προακρόαση λίγους
μήνες πριν, θαυμάσαμε την εκδοχή της
για την ηλεκτρονική μουσική. Θαυμάσαμε τη λογαριθμική της εξέλιξη και την πυκνότητα των ηχοχρωμάτων σε αυτό το άνευ προηγουμένου μουσικό αριστούργημα.
Δεν είναι
εύπεπτη μουσική για τσαρτς αυτή που ακούγεται στο ''Platform''. Κρατά τα
ακαδημαϊκά σκήπτρα, είναι όμως γέννημα -θρέμμα της εποχής των διαδικτυακών και διαδραστικών τάσεων. Κάνει σεξ με τα καλώδια, τα τσιπ, τα htmls και όπως και η μουσικής της GRIMES, της JLIN και του ARCA είναι η τέταρτη και καλύτερη απόδειξη ύπαρξης μουσικής που μόνο σε αυτή τη δεκαετία θα μπορούσε να είχε δημιουργηθεί. Απόλυτα συνυφασμένη με την τεχνολογική πλευρά του παρόντος και έτοιμη να περπατήσει μετά το μπουσούλημα.
Η καλλιτέχνις έχει σπουδάσει πολλά χρόνια αλλά γνωρίζει πως να ζει στην εποχή της Σιλικόνης και του παγκόσμιου ιστού. Επίσης, οδηγείται από δύο βασικούς παράγοντες που είναι η ζωοποιός ανάσα του ''Platform''.
Είναι η έξαψη του νέου αλλά και τα συναισθήματα.
Η μουσική της είναι τεκμηριωμένη
μουσικολογικά αλλά δεν είναι το άνυδρο
τοπίο κάποιων που έχουν την έπαρση του
γνώστη.Είναι ένα πολυχρωματικό και φαινομενικά διασπασμένο ηχητικό κολάζ που οι εγκεφαλικές
συνάψεις καλούνται να οργανώσουν ή να βάλουν σε μια ακολουθία ή να βάλουν τάξη στο χάος,
να μεταφράσουν σαν κείμενο μιάς άγνωστης
γλώσσας τους ήχους, τους ρυθμούς και τις φωνές που
τραγουδάνε τεμαχισμένες, με μελωδίες
που έρχονται και παρέρχονται και
στοιχειώνουν σαν φαντάσματα στη μηχανή.
Μου αρέσει ο τρόπος όπως ακούγονται οι
φωνές, πραγματικές ή παραμορφωμένες, μόνες
τους ή σε χορωδία. Αληθινά εντυπωσιακό το γεγονός ότι οι καλεσμένες φωνές σε αρκετά σημεία ακούγονται σαν να βγαίνουν από τα καλώδια και τα θυρίστορ ενώ τις φορές που τις ακούς καθαρά, λιώνουν στην κυριολεξία τις νικελένιες επιφάνειες και κάνουν την αντίθεση και επεξηγούν καλύτερα το εμβιο- μηχανικό περιβάλλον.
Είναι
μια ζωντανή γλώσσα επικοινωνίας με
νόημα και σημασία όχι απλά μια ηλεκτρονική
«γλυστρίδα» ήχων και περιπτύξεων με
τις γεννήτριες και δεν είναι προϊόν
αποκλειστικά εγκεφαλικής επεξεργασίας.
Το ''Platform''
είναι
ένα ποίημα φτιαγμένο από μηχανές. Εκθαμβωτικό, ζωηρό και παιδικά ανήσυχο, με ισχυρές
συναισθηματικές βάσεις και Όραμα.
Η
Holly
Herndon είναι
σε σταυροδρόμι· μάλλον επέλεξε να στηθεί
εκεί που συναντιέται η ηλεκτρονική
του John
Cage, της
Laurie
Anderson, Λένας
Πλάτωνος, του footwork, του Dada,
της
σόουλ,
του
techno και της
ποπ και να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό αμάγαλμα συνθετικής μεγαλοφυίας για τις γενιές
που έρχονται. Μια συνθετική ουτοπία για μελέτη και απόδραση.
Αν
η ηλεκτρονική μουσική του 2015, σε γενικές
γραμμές, είναι η μουσική που με «κούνησε»
περισσότερο οφείλεται πρώτα στο
''Platform''
και
μετά σε όλα τα υπόλοιπα. Συγχωρήστε μου
τις υπερβολές παρ' όλα αυτά αλλά λίγες
φορές στο παρελθόν έχω εντυπωσιαστεί
με έργα σαν κι αυτό.
Σχόλια