Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Daqa’iq Tudaiq - Jerusalem In My Heart


Το 2015 ανακάλυψα για πρώτη φορά τη μουσική του Καναδικού ντουέτου των JERUSALEM IN MY HEART. Ο Καναδο-Λιβανέζος μουσικός, συνθέτης και παραγωγός Radwan Ghazi Moumneh και ο σκηνοθέτης Charles-André Coderre δημιουργούν ένα μοναδικό μείγμα που προσεγγίζει αλλά και αντλεί έμπνευση από την Αραβική και Μεσανατολίτικη παραδοσιακή μουσική μέσω και με τη βοήθεια της ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
 Συνδυάζουν φωνή, buzuk και διάφορα ηλεκτρονικά καθώς και 16mm πειραματικά φιλμάκια που συνοδεύουν τις ζωντανές εμφανίσεις τους.
Το προηγούμενο τους άλμπουμ ''If He Dies If If If If '' είχε χαρακτηριστεί από το Ιστολόγιο σαν:

«.. ένα τολμηρό βήμα, μουσική της ψυχής που προκαλεί έντονη συγκινησιακή φόρτιση μέσα από θορύβους και επεξεργασμένους Ανατολικούς και Δυτικούς ήχους. Συνήθως η Αραβική μουσική όταν συναντιέται με Δυτικές ή μη Ανατολικές φόρμες καταλήγει να τεντώνει τις αισθήσεις και το σώμα. Στην περίπτωση των JERUSALEM IN MY HEART, πηγαίνει εσωτερικά, αγγίζει το μυστήριο και την ιερή ένταση.. »  

 Ήταν ένας τολμηρός δίσκος, που δεν είχε στεγανά και δεν δίσταζε να ενώσει δύο μουσικούς πολιτισμούς, μέσα από την εσωτερική φλόγα του καλλιτέχνη και τη μοναδική φωνή του Moumneh
Η συνέχεια, έρχεται τρία χρόνια μετά με το καινούριο άλμπουμ των JIMH, ''Daqa’iq Tudaiq''
που θα κυκλοφορήσει στις 5/10/2018 από την Constellation records.
Πρόκειται για ένα άλμπουμ με δύο μουσικές πλευρές. Η πρώτη είναι αφιερωμένη στην επανεκτέλεση ενός κλασικού, δημοφιλούς Αραβικού τραγουδιού. Το ''Ya Garat Al Wadi'' είναι μια σύνθεση του σημαντικού Αιγύπτιου μουσικού, συνθέτη και ηθοποιού Mohamad Abdel Wahad, βασισμένο πάνω στο ομώνυμο ποίημα του Ahmad Shawqi, που το έγραψε το 1928.
Ο Moumneh συγκέντρωσε μια 15 μελή ορχήστρα στη Βηρυτό και αφιέρωσε την πρώτη μεριά του καινούριου άλμπουμ σε αυτή την επανεκτέλεση. Μέσω της χρήση κλασσικών αραβικών οργάνων κρουστών και έγχορδων (Ταραμπούκα, σαντούρι, κανονάκι, ντέφι κλπ) και της εξαιρετικής φωνής του Moumneh και της αριστοτεχνικής χρήσης των μακαμ κλιμάκων και διακριτικών ηλεκτρονικών εφφέ , η κλασική σύνθεση αποκτά εύρος και περισσότερα ηχοχρώματα.
Παράλληλα, με την αλλαγή του τίτλου ( από ''Ω γείτονα της Κοιλάδας'' σε ''Η Γλώσσα του Λόγου έχει χαλάσει'' ) δίνει ένα περισσότερο εσωτερικό τόνο στα νοήματα του ποιήματος του Shawqi.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου:

«Wa Ta’atalat Loughat Al Kalam” (“The Language Of Speech Has Broke Down”) is an expression of wordless love and transcendent communication between two lovers’ eyes in Shawqi’s poem. JIMH re-titles the song with this line, exploding the sentiment with more complexity, tragedy and socio-political meaning – also prefiguring the formal aesthetic ruptures JIMH bring to the piece itself. Love in a time of politics»

Αρκεί να ακούσετε το τρίτο μέρος της σύνθεσης όπου τα όργανα ακολουθούν ένα σταθερό ρυθμικό βήμα και με περισσότερο ηλεκτρονική επεξεργασία δημιουργούν ένα απόκοσμο περιβάλλον πριν την τελική επιστροφή του βασικού μέρους και της φωνής, για να καταλάβετε την ένταση αλλά και την μοναδική γενικά ατμόσφαιρα που δημιουργεί με αυτή την εκτέλεση ο Moumneh. Εκτέλεσης που θα συγκαταλέγεται στις σπουδαιότερες στιγμές των JIMH.
 
Η δεύτερη μουσική πλευρά αποτελείται από 4 ακόμα μουσικές συνθέσεις του Moumneh, περισσότερο εξερευνητικές και χωρίς συνοδεία άλλων μουσικών. Επιστρέφει και πάλι στο γνωστό περιβάλλον όπου η μουσική αναζήτηση είναι προβολή μίας ενδότερης αναζήτησης. Ηλεκτρονικά και παραδοσιακά όργανα, σε μουσικές αναμίξεις που ακούγονται σαν να προσπαθούν να πλησιάσουν ένα καινούριο μουσικό πεδίο έκφρασης. Να αγκιστρωθούν σε αυτό και να το κάνουν γόνιμο για μελλοντικές επιρροές ή ακόμα και ένα σταθμό για περισσότερες αναζητήσεις. 
Σίγουρα η πρώτη μεριά επισκιάζει αυτές τις συνθέσεις αλλά μια ξεχωριστή ακρόαση των τεσσάρων αυτών αναδεικνύει περισσότερες αρετές από αυτές που ακούγονται αρχικά. 
Τα εφφέ στη φωνή και οι παύσεις στο υποβλητικό  ''Thahab, Mish Roujou', Thahab'' δίνουν την αίσθηση του αρχέγονου αλλά και μιά αλλόκοτη διάσταση από τη μουσική που αντλούν επιρροές.
Στο ''Bein Ithnein'' επαναληπτικές ονειρικές ρυθμικές δίνες προσπαθούν να ξεφύγουν από τις επίμονες μελαγχολικές συγχορδίες του buzuk ( έγχορδο μεταξύ μπουζουκιού και σάζι) και να οδηγήσουν σε μια μορφή έκστασης. Θα προτιμούσα μεγαλύτερη διάρκεια εδώ.
Στο ''Layali Al-rast'' ,buzuk και εφφέ βγάζουν οργή, πόνο και θλίψη σε ένα οργανικό που δεν αποτελεί ακούγεται σαν αυθόρμητη μεταφορά συναισθημάτων στις χορδές δημιουργημένο σε μιά νύχτα χωρίς επιπλέον επεξεργασία.
Το ''Kol El 'Aalam O'youn'' ( Κάθε πόνος είναι τυφλός) είναι ένας δίλεπτος Αστικός αμανές με εφέ πάνω από τη φωνή που την ξεγυμνώνει και αποκαλύπτει καλύτερα τα συναισθήματα. 
Ύστερα αφού προνόησα βάζοντας το σε επανάληψη, ακούω το ''Daqa’iq Tudaiq'' από την αρχή.
Και μάλλον θα αργήσω να πέσω για ύπνο απόψε..


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Alliance: The 2024 annual report_Phase I_The albums_Tier 2_ 46-50

Μπήκαμε στις πεντάδες μέχρι το είκοσι. Λιγότερο με κριτήρια αξιολόγησης αλλά περισσότερο με τη λογική ομαδοποιήσεων η πρώτη πεντάδα είναι από άλμπουμ διακεκριμένων σχημάτων του ανεξάρτητου ροκ που έχουν γερές μουσικές βάσεις, εξαιρετικά διαυγή και δημιουργική επαφή με το παρελθόν της μουσικής και του παρόντος.  46. Brand On The Run (Our Brand Could Be Yr Life deluxe) - BODEGA  (Chrysalis) Μεταξύ 2013-2016 υπήρχαν οι BODEGA BAY. Βραχύβιο σχήμα που σύντομα μετονομάστηκε σε BODEGA. Έκτοτε έγιναν πολύ αγαπητοί στο ιστολόγιο και όπως κάθε χρονιά που κυκλοφορούν άλμπουμ έτσι και φέτος φιλοξενούνται στον ετήσιο μουσικό απολογισμό μας.  Το υλικό του άλμπουμ προέρχεται από την Ανοιξιάτικη κυκλοφορία ''Our Brand Could Be Yr Life'' τίτλος που παραπέμπει στο ομώνυμο και μοναδικό άλμπουμ σαν BODEGA BAY που κυκλοφόρησε το 2014. Ηχογράφησαν εκ νέου πολλά τραγούδια από αυτό πρόσθεσαν και μερικά ακόμα και ουσιαστικά με παλιό υλικό έκαναν κάτι καινούριο μέσα βέβαια στο πλαίσιο του ήχου τ...

Over And Over

  Μετά το φετινό διαμάντι της VENUS VOLCANISM '' Tissue '', μία πανέμορφη παρουσίαση του στο Κ.Ε.Τ. και ένα καταπληκτικό dark wave dj set της In Atlas για το υπόλοιπο εκείνης της βραδιάς (30.11.2023), έμαθα για ένα καινούριο τραγούδι των κοριτσιών που από κοινού έχουν να κυκλοφορήσουν κάτι εδώ και πολύ καιρό.  Μία μέρα πριν εκπνεύσει το 2023, το τραγούδι ανέβηκε στις πλατφόρμες, κάποιοι έκαναν πρωτοχρονιά με αυτό αλλά μόλις την προηγούμενη εβδομάδα το άκουσα λόγω συνειδητής αποχής από τα μουσικά (η ανασκόπηση ήταν στον αυτόματο) όλη τo προηγούμενο διάστημα. Tο '' Over And Over '' είναι κάτι σαν φρέσκο ξεκίνημα ή μία αναβάθμιση της αισθητικής των V.V.I.A. Ο σκοτεινός, μετά minimal synth πρωτογονισμός έχει δώσει τη θέση του σε κάτι περισσότερο λεπτό μουσικά, περισσότερο ποπ σχετικά με αυτό που έκαναν στο παρελθόν και εν τέλει κάτι περισσότερο ολοκληρωμένο και ώριμο. Φυσικά το σκοτεινό στοιχείο συνυπάρχει με την νοσταλγική μελωδία και την αδιάκοπη ροή της...

A distant sadness: XII_Anywhere out of this world....

Είναι μια παρηγορητική συνήθεια που φτάνει αισίως στη 12η έκδοση.  Φέτος εμφανίστηκε η τάση να επιστρέψουμε στις μουσικές που μας έκαναν να ακούμε διαφορετικά. Στις μουσικές που δημιούργησαν την πρώτη συλλογή. Είναι ουσιαστικά είναι μία επιστροφή.  Οι φετινές επιλογές είναι προφανείς και δεν κρύβουν εκπλήξεις. Είναι όμως επιλογές που δίνουν το μήνυμα ξεκάθαρα, μας εκφράζουν φέτος περισσότερο από ποτέ και επεμβαίνουν και πάλι στην μουσική πραγματικότητα με τρόπο όχι καταλυτικό αλλά για να υπενθυμίσουν και να ενισχύσουν. Οι τίτλοι μπορούν να διηγηθούν ιστορίες, οι επιρροές μπορούν να πλάσουν περιβάλλοντα στη φαντασία μας, οι τραγουδιστές και οι υπόλοιποι μουσικοί είναι σε μια συνεχή επικοινωνία με το αόρατο και την πλευρά του εαυτού τους πέρα από το σύμπαν της συνειδητής ύπαρξης και της παραπλανητικής αναζήτησης στο τρισδιάστατο σώμα. Μαζί τους και εμείς, οι ακροατές. Εμείς που εμπιστευτήκαμε τους συγκεκριμένους μουσικούς ώστε οι συνθέσεις τους να είναι η επένδυση στη δικιά μας ...