Η
συλλογή ''A Sparkle From The Past''
είναι από τους δίσκους που μας γυρίζουν
πίσω στις αρχές των '90'ς όταν στην Ελλάδα ξεκινούσαν τα πρώτα σχήματα δειλά δειλά να γρατζουνάνε
κιθάρες και να ονειρεύονται ασπρόμαυρα, επηρεασμένα από την Βρετανική κιθαριστική
ποπ γενιά του 86 και τους άμεσους διαδόχους
τους (σχήματα που υπέγραφαν σωρηδόν
στην Creation, στη Sarah
και σε λιλιπούτειες ανεξάρτητες
εταιρείες) μέχρι την επικράτηση και
σβήσιμο με το καυτό λάδι της Brit
pop, της shoegaze σκηνής.
Σχήματα σαν τους ONE
NIGHT SUSAN διασκεύαζαν
το ''Isolation'' σαν φτωχοί
συγγενείς των JOY
DIVISION
αλλά σε διάστημα μηνών θα
ανακάλυπταν ότι οι TELEVISION
PERSONALITIES και
οι THE
SMITHS
ήταν οι πατέρες του ήχου
τους μαζί με όλη τη μουσική παραγωγή
των παραπάνω μουσικών τάσεων της
Βρετανικής μουσικής αλλά και της πείρας
τους σαν ακροατές της ψυχεδελικής
μουσικής από την Αμερική και της ποπ
των THE
GO BETWEENS και των ευρύτερων Αυστραλέζικων σχημάτων.
Ξεκίνησε
λοιπόν ένα ρεύμα που
από το 1991 μέχρι το 1993 έκανε την underground
Αθήνα να χαμογελά με πάρτυ που διοργάνωναν τα έγκυρα
φανζίν ''Little Charmer'' και ''In
Those Days''. Εκείνο το διάστημα πάσχιζα
να παίζω τη μουσική αυτών των σχημάτων
από τις ντέμο κασέτες που μου έστελναν
και να γράφω με ενθουσιασμό από τη
στιγμή που σε ένα πάρτυ άκουσα τους ONE
NIGHT SUSAN να
διακευάζουν όπως δεν διασκεύασαν ποτέ
το ''Picture Of Dorian Grey'' των
TELEVISION
PERSONALITIES
και να μου χαρίζουν μία από τις πιό
ευτυχισμένες συναυλιακές στιγμές της
ζωής μου.
Οι
PILLOW,
οι GROOVE
MACHINE, οι NEXT
TIME PASSIONS και
γκρουπάκια εκείνης της εποχής πέρασαν
μέσα από τις εκπομπές μου και έδειχναν
μια σοβαρή τάση για πολύ μεγαλύτερα
πράγματα. Όλοι τους ήταν πολύ ενημερωμένοι
για τα τεκταινόμενα στο Βρετανικό και
Αμερικάνικο underground της
εποχής αλλά κατείχαν και πολλές μουσικές
της δεκαετίας των ' 60'ς ( tropicalia,
jazz, ψυχεδέλεια) που τους βοηθούσε
να γίνονται καλύτεροι και δυνατότεροι.
Κάποιες
ηχογραφήσεις εκείνης της εποχής δεν
παρέμειναν σε demo. Μπήκαν
σε 2-3 συλλογές που πλέον έχουν μείνει
θρυλικές έστω και για λίγους, εξαντλημένες εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Όμως αυτές τις μέρες, έρχεται η καινούρια αυτή
συλλλογή, με το α λά Sarah
records εξώφυλλο, να φέρει στο φως μερικές ακόμα παλιές ηχογραφήσεις, πανέμορφα
τραγούδια που, αν δεν ήταν τα ενθουσιώδη
παιδιά της make me happy, θα παρέμεναν
στα συρτάρια. Επεξεργάστηκαν για να ακούγονται
πιο καθαρές από τον «μάγο» του ήχου και πρώην κιθαρίστα των NEXT
TIME PASSIONS, Μάκη Πετράτο, και το αποτέλεσμα ακούγεται νοσταλγικό αλλά και εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Πρόκειται για ένα κειμήλιο με 14 συμμετοχές από ισάριθμα σχήματα που αντικατοπτρίζουν έγκυρα μια ανθούσα και ελπιδοφόρα σκηνή στην Ελλάδα που δεν κατάφερε όμως να έχει και ανάλογη συνέχεια.
Έχει μεγάλη νοσταλγική δύναμη και αυτό αποδείχτηκε
από τα event που διοργανώνουν
τα παιδιά και κυρίως του, ας το
πούμε, πάρτυ αντάμωσης όλης εκείνης της
γενιάς την Παρασκευή 10.11.2017 στο Death
Disco.
Υπήρχαν
απουσίες και ηχηρές μάλιστα. Και ίσως
να αφιέρωνα αυτό το κομμάτι σε αυτές.
Πρωτοακούσαμε τους STARBLIND
να παίζουν για πρώτη φορά ζωντανά
και με λίγες ώρες εξάσκησης μια εξαιρετική
διασκευή στο ''Alice's House'' του
Paul Roland,
τρία πανέμορφα δικά τους που απλά
χρειάζονται λίγο παραπάνω επεξεργασία
για να εκπλαγείτε πόσο καλά ακούγονται
παρ' όλο τον ρετρό ήχο τους και μια χαλαρή
διασκευή στο ''Bizzare Love Triangle''
των NEW
ORDER.
Μέχρι
να ανέβουν οι PILLOW
επί σκηνής, δεν φανταζόμουνα ότι
αυτό που θα άκουγα θα ξεπερνούσε όποια
εμφάνιση έκαναν στο παρελθόν. Έπαιξαν
με δύναμη, ένταση και θαυμαστό έλεγχο
του υλικού τους. Κλασικά τραγούδια για
όσους τους παρακολουθούσαν τότε ( For
The Love She Couldn't Feel, Rebecca De Ruvo, R'n'R Thing, These
Things Never Change κλπ) παιγμένα
με τον ''different class'' αέρα
ενός έμπειρου και όχι συνοικιακού
σχήματος όπως νόμιζαν κάποιοι αλλά όχι
εμείς, κάποτε.
Οι
THE
JAYWALKERS, εμφανίστηκαν
σαν ακουστική μπάντα. Το σετ
τους ήταν συμπαθητικό αλλά τίποτε το
ιδιαίτερο για να μας μείνει, εκτός βέβαια
του τραγουδιού που ξεσήκωσε το κλαμπ
''You Can't Be Happy All The
Time'', από το πρώτο και μοναδικό τους '' Mini Lp'' e.p., όμως μοιραζόμαστε
μαζί τους τη συγκίνηση που έχει κάποιος
χομπίστας που βλέπει ότι η δουλειά του
αντέχει στο χρόνο.
Όσο
για ενεργούς και τους μόνους επιζήσαντες
από τότε, NEXT
TIME PASSION απέδειξαν
ότι υπάρχει πάντα πάθος για την επόμενη
φορά.
Ακούγοντας
τα πλήκτρα του Ηλία, καταλαβαίνω ότι
έτσι έπρεπε να ακούγονται τόσα χρόνια.
Έκαναν μια από τις καλύτερες εμφανίσεις
τους και αν έπαιζαν το ''Fly''
όπως το άκουσα τις 3 προηγούμενες
εμφανίσεις που παρακολούθησα θα μιλάγαμε
για το καλύτερο λάιβ της παράδοξης
καριέρας τους. Όπως είπε και ο Βασίλης
που αποδείχτηκε για άλλη μια φορά η ψύχη
του πάρτυ, τα περισσότερα τραγούδια που
θα έπαιζαν ήταν παλιότερα όμως οι
εκτελέσεις ήταν πολύ καλύτερες από το
παρελθόν, με περισσότερη ενέργεια και
δύναμη. Το ''She''
μας έκανε να χορέψουμε, το
''Sunday Sore''
να νοιώσουμε όπως παλιά, η
διασκευή στο κομμάτι των UPBEAT,
'' Look At
You'', απλά εξαιρετική
και φινάλε μία δυναμική διασκευή του ''Start'' των JAM. Γενικά ήταν μια εμφάνιση που μας
εκανε όλους παραπάνω από χαρούμενους.
Όπως
και οι PILLOW,
έπιασαν το «ταβάνι» ζωντανής απόδοσης που έπρεπε
να έχουν χρόνια πριν με αυτές τις μισάωρες
έστω εμφανίσεις.
Όλα
τα συναισθήματα, όλη η η νοσταλγία ήρθε
και πάλι με θεαματικά κύματα πίσω σε
μένα εκείνη την Παρασκευή. Γιατί μας
συνδέουν πάνω από είκοσι χρόνια γνωριμίας, φιλίας και
αλληλοεκτίμησης.
Η
κοινή αγάπη για τη μουσική, χωρίς
επαγγελματικά κίνητρα και η επιμονή
μας τόσα χρόνια να τη διατηρούμε ζωντανή. Τούτο το event ήταν
μια ισχυρή νοσταλγική μάζωξη αλλά αποδείχτηκε και μια παραγωγική συνάντηση. Στα πηγαδάκια μετά, συζητούσαμε για το μέλλον και το παρόν της μουσικής
και πόσο έχει αλλάξει η ακρόαση της από τους νεότερους ακροατές. Επίσης αντιπαραθέσαμε
απόψεις και σχήματα που έπρεπε να
ακούσουμε, κάνοντας μια επική κουβέντα που δεν σας κρύβω κάπου μου είχε λείψει.
Δεν
θα συνέβαινε όμως τίποτα από αυτά αν
δεν υπήρχε η ομάδα των ''make me
happy'' που έβαλε χρήμα και κόπο να
στηθεί αυτό το πάρτυ. Και που αξίζει να
πάρει τα εύσημα για ότι καλό έχει γίνει
στην πόλη τα τελευταία χρόνια και να
δικαιώνει όλους εμάς που πιάσαμε, αλλοί
πολύ άλλοι λίγο, ένα διαφορετικό νόημα
τότε.
Σχόλια