«Οι kraftwerk έχουν αναγνωριστεί ως πρωτοπόροι της ηλεκτρονικής μουσικής, καθώς και των παραγώγων της όπως electropop, art pop και synth-pop.
Στην πρώιμη ενσάρκωσή της, η μπάντα ακολούθησε ένα avant-garde, πειραματικό στυλ ροκ εμπνευσμένο από τις συνθέσεις του Karlheinz Stockhausen. Ο ιδρυτής της ralf
hutter έχει επίσης κατατάξει τους BEACH BOYS ως σημαντική επιρροή. Eμπνεύστηκε επίσης από τη μουσική του James Brown και αργότερα από το punk rock. Ήταν αρχικά συνδεδεμένοι με τη γερμανική σκηνή του krautrock.
Στα μέσα της δεκαετίας του '70, πέρασαν σε έναν ηλεκτρονικό ήχο που περιγράφουν ως "ρομπότ ποπ". Οι στίχοι των kraftwerk ασχολούνται με τη μεταπολεμική ευρωπαϊκή αστική ζωή και την τεχνολογία - ταξιδεύοντας με αυτοκίνητο στις μεγάλες λεωφόρους, ταξιδεύοντας με τρένο, χρησιμοποιώντας οικιακούς υπολογιστές και τα παρόμοια. Επηρρεάστηκαν από την αισθητική του μοντέρνου Bauhaus, βλέποντας την τέχνη αδιαχώριστη από την καθημερινή λειτουργία. Συνήθως, οι στίχοι είναι ελάχιστοι, αλλά παίζουν έναν αναπόσπαστο ρόλο στη ρυθμική δομή των τραγουδιών καθώς επίσης αποκαλύπτουν τόσο μια αθώα γιορτή όσο και μια συνειδητή προσοχή του κινδύνου για τον σύγχρονο κόσμο.
Πολλά από τα τραγούδια των kraftwerk εκφράζουν την παράδοξη φύση της σύγχρονης αστικής ζωής: μια ισχυρή αίσθηση αλλοτρίωσης που υπάρχει δίπλα-δίπλα με μια γιορτή των αρχών της σύγχρονης τεχνολογίας».
Όλα τα συγκροτήματα που αγαπάμε και που έχουν χρησιμοποιήσει συνθεσάιζερ, vocoder, laptop, όλα, ξεκινούν από τους kraftwerk.
Βρέθηκαν στη χρονική στιγμή των εξελίξεων- πολιτιστικών, τεχνολογικών και πολιτικοινωνικών-
μετασχημάτισαν και συνδύασαν
την πρωτοπορία
της ηλεκτρονικής μουσικής, την αμεσότητα και απήχηση της ποπ
στο κοινό σε νέους τρόπους μουσικής έκφρασης κατανοητούς και προσβάσιμους, εμπλουτισμένους με συναισθήματα Δέους απέναντι σε μια ολοκληρωτική αλλαγή του τρόπου που ζούμε και εκφραζόμαστε.
Η Τέχνη των kraftwerk είναι ανθρωποκεντρική και ασχολείται με την κίνηση και την επικοινωνία ιδεών είτε μεταξύ των ανθρώπων είτε μεταξύ Μηχανής και ανθρωπότητας. Τα συναισθήματα Δέους, η ρομαντική άποψη περί Ευρώπης και η απλή, αυστηρή, πειθαρχημένη απλότητα της μουσικοθεωρίας τους πλέον ανήκουν στην ατμόσφαιρα του μυθικού, όμως στάθηκε προφητική για τον κόσμο που ζούμε και σήμερα.
Η Τέχνη των kraftwerk είναι ανθρωποκεντρική και ασχολείται με την κίνηση και την επικοινωνία ιδεών είτε μεταξύ των ανθρώπων είτε μεταξύ Μηχανής και ανθρωπότητας. Τα συναισθήματα Δέους, η ρομαντική άποψη περί Ευρώπης και η απλή, αυστηρή, πειθαρχημένη απλότητα της μουσικοθεωρίας τους πλέον ανήκουν στην ατμόσφαιρα του μυθικού, όμως στάθηκε προφητική για τον κόσμο που ζούμε και σήμερα.
Οι Αριθμοί είναι απλά σύμβολά που χρησιμοποιούνται είτε για μετρήσεις ζωτικής σημασίας είτε για παραγωγικούς δείκτες, είτε για στατιστικές που μεταφράζονται σε επικίνδυνες πολλές φορές προτάσεις. Οι προσωπικοί μας υπολογιστές είναι προγραμματισμένοι από άλλους για να μας φέρουν σε έναν νέο κόσμο όπου η επικοινωνία γίνεται ευκολότερα και γρηγορότερα αλλά το ίδιο απειλητική και παρεκλίνουσα από τις αμφισβητούμενες συνεχώς κοινωνικοπολιτικές νόρμες.
Άνθρωποι ρομπότ πλέον δουλεύουν σε εργοστάσια με περισσότερη όρεξη για παραγωγή αλλά και για «κοινωνική» υπηρεσία (συντροφιάς, ικανοποίησης, εκπαίδευσης).
Όμως πλέον μπορούμε να μετρούμε τις επιδόσεις μας στην ποδηλασία ας πούμε, να απολαμβάνουμε ταξίδια στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους που ακόμα και στη χώρα μας είναι πλέον εξελιγμένοι τεχνολογικά, μπορούμε να κάνουμε ταξίδια με τα τραίνα αν είμαστε ακόμα της απόλαυσης του ταξιδιού και όχι της ταχύτητας για να πάμε από το ένα μέρος στο άλλο.
Δυστυχώς δεν είναι προνόμιο όλων να θαυμάζουν τη Γη από ψηλά, η χρήση της Ατομικής ενέργειας είναι ακόμα επικίνδυνη και είναι ακόμα στο αέρα για σένα και για μένα αλλά και για όλον τον βιότοπο. Οι virtual άνθρωποι ( λέγε μας avatar) μας τραβούν εκτός αληθινής ζωής, τα ρομπότ δεν απαραίτητο ότι θα μας υπηρετούν αν αποκτήσουν συνείδηση και η Γη αργεί να γίνει πλανήτης Ενοράσεων.
Το
3d show που είδαμε είναι ένα
εξελιγμένο σώου. Το 2005 είχαμε εντυπωσιαστεί
από τα βίντεο και την τεχνολογία τους
να αποδώσουν όλη την μουσικοσμοθεωρία
τους και φέτος το είδαμε τρισδιάστατο
και ακόμα πιο εντυπωσιακό. Η εμπειρία μιάς
συναυλίας kraftwerk, δεν είναι μόνο
μουσική. Αντανακλά εύρος Τεχνών και τεχνολογίας που λίγα γκρουπ της σύγχρονης μουσικής μπορούν να αξιοποιήσουν και κυρίως ελάχιστα έως μηδενικά έχουν την Άποψη (ή, σε άλλες γλώσσες,Όραμα, Συνείδηση, Προοπτική) για να συλλάβουν ένα τέτοιο ανθρωποκεντρικό σώου.
Όταν ακόμα -μαζί με τα οπτικά- οι λιτοί στίχοι συνθέσεων με ζωή μισού αιώνα περίπου πυροδοτούν στον εγκέφαλο αλυσιδωτές εκρήξεις σκέψεων και συναισθημάτων, τότε δεν βρίσκεσαι απλά σε ένα συνηθισμένο σώου του σχήματος- στο οποίο μόνο ο ralf hutter έχει παραμείνει-που άλλαξε τη μουσική. Βρίσκεσαι στον κόσμο ενός σχήματος που ακόμα δεν έχει ξεπεραστεί γιατί ακόμα δεν έχει βρεθεί ένα σχήμα που αντιμετωπίζει την Τέχνη σαν ολική έκφραση της ανθρώπινης μονάδας αλλά και ολική αποτύπωση του Σύμπαντος που την περιλαμβάνει. Δεν βρίσκεσαι στη συναυλία των kraftwerk για χορό και εκτόνωση το Σαββατόβραδο. Δεν είναι το ίδιο και δεν θα είναι ποτέ το ίδιο με ανάλογα σώου στα οποία δαπανούνται εκατομμύρια μόνο και μόνο για να ντύσουν τις επιτυχίες τους, να μη βαριέται κι ο κόσμος.
Αν παρατηρήσατε υπήρχε φιλοσοφία ακόμα και με τη σειρά των κομματιών. Περισσότερο δεμένη και με δυναμική ακόμα καλύτερη από το προ 13ετίας σώου τους στην Αθήνα. Ξεκινά με το μουντό και μελαγχολικό κλίμα που σε υποβάλλει ο κομπιουτερόκοσμος, η Μηχανοποιημένη προοπτική και η Ραδιοισοτοπική τραγωδία, κλείνει με τη διαφυγή σε ποδηλατικούς αγώνες και ένα Υπερταξίδι με τον Υπερευρωπαϊκό/μεταφορά σε ύψιστες Ιδέες που αποτελούν σκοπό ακόμα και στις μέρες μας-μέρες που η Ευρώπη είναι χαλαρά ουραγός και ντροπή της Υφηλίου-και ολοκληρώνεται με την χαλαρή, ρυθμική Νιρβάνα του Πλανήτη των Ενοράσεων, το πάρτυ των Ρομπότ και την ατέλειωτη Ευφορία της ασταμάτητης Μουσικής.
Αυτό που είδαμε στα πλαίσια της 3d περιοδείας τους ήταν ζωντανό. Το καταλαβαίναμε από τη σπασμένη φωνή του ralf hutter ή τις πεσμένες στάθμες κάποιων ήχων ή ρυθμών σε κάποια σημεία.
Είναι αλήθεια ότι η εικόνα κυριαρχούσε γιατί αν και προϋπήρχε 3d εμπειρία από ταινίες στα multiplex, το να «βλέπεις» μέσα από διαστημικούς σταθμούς, το χέρι του αρχιΡομποτ να σκεπάζουν το πλήθος, τα ραδιοκύματα να διαπερνούν τους μουσικούς ή τον εντυπωσιακά απλοϊκό ιπτάμενο δίσκο να περνά ξυστά από το κεφάλι μας ήταν κάτι μοναδικό χωρίς όμως να αποσπά από τα φρεσκαρισμένα και πιο ευέλικτα σε ήχο, πρότυπα τραγούδια τους.
Η απόδοση τους ήταν η μέγιστη δυνατή και το συναίσθημα των πρώτων βινυλιακών εκτελέσεων διατηρείται
αν και το ''Trans Europe Express'' και το ''Radio Activity'' δεν θα παιχθούν ποτέ όπως τα θέλω ή όπως τα νοιώθω από τις αρχικές εκτελέσεις.
Ο ήχος, ο καλύτερος δυνατός για την άθλια ηχητική του χώρου, δεν ήταν εκκωφαντικός αλλά σε σεβαστό επίπεδο ώστε να μην καταπονεί το πλήθος και να του δίνει «αέρα» επικοινωνίας και σκέψης. Μόνο τα μεγάλα σχήματα μπορούν να καταφέρουν κάτι τέτοιο και αν επιθυμούσατε -όπως κι εγώ σε σημεία-υπερκυριαρχία του ήχου σε ένταση σκεφθείτε πόσο όμορφα φύγατε από το χώρο και πόσο ευχαριστημένοι.
Οπότε όπως και το 2005:
Δεν είδα και ούτε θα δω ποτέ τους: THE BEATLES, THE ROLLING STONES, THE VELVET UNDERGROUND, ELVIS PRESLEY, JAMES BROWN, CAN, NEU!
Είδα όμως τους kraftwerk δύο φορές στη ζωή μου και θεωρώ ότι είμαι πολύ τυχερός και μουσικά ευτυχισμένος που τα κατάφερα.
SETLIST: PICTURES
SETLIST:
01.
Numbers / Computer World
o2.
It's More Fun to Compute / Home Computer
03.
Computer Love
04.
The Man-Machine
05.
Spacelab
06.
The Model
07. Neon Lights
08.
Autobahn
09. Airwaves
10.
Geiger Counter / Radioactivity
11.
Electric Cafe
12.
Tour De France / Prologue / Etape 1 / Chrono / Etape 2
13.
Trans Europe Express / Metal on Metal / Abzug
ENCORE:
14.
Robots
15.
aerodynamic
16. expo
2000/planet of visions
17.
Boing Boom Tschak / Techno Pop / Music Non Stop
Σχόλια