Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Iggy Pop / Shame @ Release festival [8.6.2019]

 

Πρόλογος:
Πριν από πολλά χρόνια είχα μια επιθυμία. Να δω κάποτε τους The Velvet Underground και τους Stooges ζωντανά στην Αθήνα. Όμως αυτό ήταν αδύνατο για την εποχή που εξέφραζα την επιθυμία εκείνη.
Το 1986, δεν υπήρχαν ούτε The Velvet Underground ούτε Stooges. Δεν υπήρχαν τα κόλπα και οι ανάγκες των επανασυνδέσεων που θα αποτελούσαν ένα από τα κύρια μουσικά θέματα των επόμενων δεκαετιών. Όπως γνωρίζετε βέβαια τα δύο αυτά σχήματα επανήλθαν.  Την επανασύνδεση των πρώτων δεν την βιώσαμε ποτέ από κοντά γιατί η τουρνέτου 1993 έφτασε μέχρι την Ιταλία και τέλος. Οι Stooges όμως ήρθαν στην Ελλάδα αρκετές φορές. Η πρώτη τον Ιούλη του 2004, ήταν μια πολύ δυνατή εμπειρία για μένα. Ένα από τα δύο ροκ όνειρα μου έγιναν πραγματικότητα. Μου επιτρεπόταν λοιπόν να το διασκεδάσω εκεί στις πρώτες σειρές μαζί με τους πιτσιρικάδες κι ας είχα τα διπλάσια τους χρόνια. Κι ας μην ήταν η αίσθηση του κινδύνου ορατή πλέον όπως ακούγεται στους δίσκους.
Οι Stooges είναι η μόνη ροκ μπάντα που αποδέχομαι σαν τον ορισμό του ροκ εν ρολ. Άσχετα αν δεν υπήρχε λόγος πλέον να παίζουν μαζί, αποφάσισα να ζήσω το όνειρο μου μόνο μια φορά και έτσι άκουσα από την πρωτότυπη μπάντα να παίζει τραγούδια που έχουν μια ισχυρή άποψη και καθορίζουν τι πραγματικά είναι ροκ και τι όχι, ακόμα και όταν έχει απωλεσθεί η ανάγκη. Ήταν μια μεγάλη εμπειρία.
Όχι όμως μεγαλύτερη από την εμπειρία του 1997, όταν ο Iggy Pop σόλο έπαιξε σαν άγριο θηρίο ύστερα από ρίψη μπουκαλιού από ενθουσιώδη καφροκ οπαδό που ζούσε το δικό του πανκ όνειρο ή μάλλον αυνανισμό.
Η αλήθεια είναι ότι από τη συναυλία εκείνη και μετά ακόμα κι αν ήθελα δεν κατάφερα να δω ποτέ τον Iggy Pop σόλο ξανά.
Μέχρι το βράδυ της 8ης Ιουνίου στο Release. 


Το γεγονός: 
Πέρα από μερικά άλμπουμ καθαρά διεκπεραιωτικά από το Brick Βy Brick και μετά, η πορεία του Iggy Pop είναι συνεπής και έντιμη. Πουλά ροκ μεν αλλά πουλά έντιμα άλμπουμ. Και ενίοτε συγκλονιστικά ( American Caesar, Post Pop Depression).
O Iggy Pop είναι ζωντανός θρύλος του ροκ. Κλισέ φράση αλλά 100% ταιριαστή με τον καλλιτέχνη. Ούτε που θα επεκτείνω γιατί. Πάνω κάτω το ξέρετε κι εσείς.
Οι εμφανίσεις που κάνει το 2019 στέφονται με απόλυτη επιτυχία. Δεν υπήρχε λοιπόν λόγος να μην ήταν πετυχημένη και αυτή του η εμφάνιση στη χώρα.
Μετά από 90 λεπτά σετ φύγαμε από την Πλατεία Νερού, έχοντας ενθουσιαστεί αλλά και προβληματιστεί αρκετά σχετικά με το τι κρατά τον  Iggy Pop σε τέτοια ύψη, σε τέτοια ηλικία.
Σε όλο την εμφάνιση οι κινήσεις του ήταν περιορισμένες, σημαντικά λιγότερες και περισσότερο συγκρατημένες. Αυτό δεν οφείλεται στην ηλικία του τόσο όσο σε μια πρόσφατη εγχείριση ισχίου που είχε υποστεί. Αλλά δεν απασχόλησε κανέναν ιδιαίτερα.
Τον είχαμε μπροστά μας, ακόμα και μισολαβωμένο να τραγουδά με πάθος και ένταση αυτά τα αθάνατα τραγούδια από τους Stooges και μερικά συγκλονιστικά δικά του που δεν τα περιμέναμε ποτέ ( όπως το Sick of You και το Mass Production για παράδειγμα).
Η μπάντα του ήταν μια επαγγελματική ροκ μηχανή και τα πνευστά μια εξαιρετική προσθήκη που έδωσαν ωραία ηχοχρώματα στις εκτελέσεις.
Δεν υπήρχε η λύσσα του 1969, ούτε ο διονυσιασμός του 1996, αλλά ούτε και η απλοϊκή και γραφική ροκ ενέργεια της πρώτης του εμφάνισης το 1988. Δεν υπήρχε κανένας λόγος να υπάρχουν. 


Όμως ακούγοντας το TV Eye και τα υπόλοιπα από τη Stooges περίοδο (1969, Down In the Street, I Wanna Be Your Dog, Search And Destroy, Gimme Danger) κατάλαβα ότι η μυρωδιά του εφηβικού πνεύματος διατηρείται και μάλιστα ειδικά στη συγκεκριμένη εμφάνιση χρόνια μετά και χωρίς τους Stooges, μύρισε εντονότερα. Γιατί;
Γιατί τα τραγούδια των Stooges μαζί με αυτά που ακούσαμε δεν δημιουργήθηκαν από αλγόριθμους. Κουβαλάνε την εφηβεία των δημιουργών τους. Ήταν γραμμένα από ανάγκη και οι νότες τους είναι εμποτισμένες με ιδρώτα, αγωνία, οργή και ερωτισμό. Η αυθεντικότητα τους είναι παρούσα και σήμερα. Ο Iggy δεν ακουγόταν βαριεστημένος. Αν κάποτε τα τραγούδια αυτά ήταν το Sos που εξέπεμπε σε μια βαρετή Αμερική, τώρα είναι έγκυρα ντοκουμέντα και ο Iggy δεν ξεχνά τις άγριες μέρες του. Και τις διηγήται με το πάθος που χρειάζεται χωρίς να προσπαθεί να αποδείξει τίποτα.
Τα τραγούδια της προσωπικής του καριέρας παίχτηκαν με απόλυτη επιτυχία. Φάνηκε από την ερμηνεία ότι τα τραγούδια αυτά ακούγονται καλύτερα σήμερα. Δεν ξέρω πως, ψάχνω το γιατί. Εντυπωσιακό το Mass Production, απόλυτο το The Passenger, εκρηκτικό το Real Wild Child και πάει λέγοντας.
Οι διασκευές στα  Jean Genie και Red Right Hand  ενθουσίασαν πολύ.

Ίσως να υπερβάλλω αν πω ότι η ροκ συναυλιακή ιστορία της Αθήνας έχει ακόμα μια χρυσή σελίδα στο βιβλίο με τις ένδοξες εμφανίσεις της. Και ο  Iggy Pop έχει δικό του παράρτημα. 
 Ήταν, όπως αναμενόταν, η κορυφαία εμφάνιση της συγκεκριμένης μέρας του Release.  


 Πριν από αυτόν οι JAMES «έφαγαν από τα έτοιμα» και δεν πάσχισαν να δώσουν κάτι διαφορετικό εκτός ίσως από μια συγκινητική απόδοση του ''Sometimes'', όμως πιο πριν από αυτούς οι SHAME έδωσαν ένα ενεργειακό indie punk καταπέλτη που σκιαγραφούσε τον ενθουσιασμό της νεότητας τους, το καλοδιαβασμένο στυλ τους και την ανοιχτή πρόκληση στο μέλλον τους για ακόμα ωριμότερη και προσανατολισμένη πορεία. Οι δίσκοι τους ξεχωρίζουν, οι συναυλίες τους «καίνε» αλλά ακόμα το στυλ κυριαρχεί. Μου άφησαν όμως καλές εντυπώσεις ώστε να τους παρακολουθήσω στενότερα μαζί με τις νέες Βρετανικές και ιρλανδικές μπάντες που σκάνε τελευταία στο χώρο του indie αναγεννώντας το είδος....


Μαζί με όλα αυτά να σημειώσω και την καλύτερη οργάνωση του φεστιβάλ που φέτος ειδικά δημιούργησε νέο ύψος ποιότητας. 
Οι φωτό του Iggy είναι δανεικές από το site του release festival. 

Σχόλια

Ο χρήστης Kostas είπε…
ΩΡΑΙΟΣ!!!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Alliance: The 2024 annual report_Phase I_The albums_Tier 2_ 46-50

Μπήκαμε στις πεντάδες μέχρι το είκοσι. Λιγότερο με κριτήρια αξιολόγησης αλλά περισσότερο με τη λογική ομαδοποιήσεων η πρώτη πεντάδα είναι από άλμπουμ διακεκριμένων σχημάτων του ανεξάρτητου ροκ που έχουν γερές μουσικές βάσεις, εξαιρετικά διαυγή και δημιουργική επαφή με το παρελθόν της μουσικής και του παρόντος.  46. Brand On The Run (Our Brand Could Be Yr Life deluxe) - BODEGA  (Chrysalis) Μεταξύ 2013-2016 υπήρχαν οι BODEGA BAY. Βραχύβιο σχήμα που σύντομα μετονομάστηκε σε BODEGA. Έκτοτε έγιναν πολύ αγαπητοί στο ιστολόγιο και όπως κάθε χρονιά που κυκλοφορούν άλμπουμ έτσι και φέτος φιλοξενούνται στον ετήσιο μουσικό απολογισμό μας.  Το υλικό του άλμπουμ προέρχεται από την Ανοιξιάτικη κυκλοφορία ''Our Brand Could Be Yr Life'' τίτλος που παραπέμπει στο ομώνυμο και μοναδικό άλμπουμ σαν BODEGA BAY που κυκλοφόρησε το 2014. Ηχογράφησαν εκ νέου πολλά τραγούδια από αυτό πρόσθεσαν και μερικά ακόμα και ουσιαστικά με παλιό υλικό έκαναν κάτι καινούριο μέσα βέβαια στο πλαίσιο του ήχου τ...

Over And Over

  Μετά το φετινό διαμάντι της VENUS VOLCANISM '' Tissue '', μία πανέμορφη παρουσίαση του στο Κ.Ε.Τ. και ένα καταπληκτικό dark wave dj set της In Atlas για το υπόλοιπο εκείνης της βραδιάς (30.11.2023), έμαθα για ένα καινούριο τραγούδι των κοριτσιών που από κοινού έχουν να κυκλοφορήσουν κάτι εδώ και πολύ καιρό.  Μία μέρα πριν εκπνεύσει το 2023, το τραγούδι ανέβηκε στις πλατφόρμες, κάποιοι έκαναν πρωτοχρονιά με αυτό αλλά μόλις την προηγούμενη εβδομάδα το άκουσα λόγω συνειδητής αποχής από τα μουσικά (η ανασκόπηση ήταν στον αυτόματο) όλη τo προηγούμενο διάστημα. Tο '' Over And Over '' είναι κάτι σαν φρέσκο ξεκίνημα ή μία αναβάθμιση της αισθητικής των V.V.I.A. Ο σκοτεινός, μετά minimal synth πρωτογονισμός έχει δώσει τη θέση του σε κάτι περισσότερο λεπτό μουσικά, περισσότερο ποπ σχετικά με αυτό που έκαναν στο παρελθόν και εν τέλει κάτι περισσότερο ολοκληρωμένο και ώριμο. Φυσικά το σκοτεινό στοιχείο συνυπάρχει με την νοσταλγική μελωδία και την αδιάκοπη ροή της...

A distant sadness: XII_Anywhere out of this world....

Είναι μια παρηγορητική συνήθεια που φτάνει αισίως στη 12η έκδοση.  Φέτος εμφανίστηκε η τάση να επιστρέψουμε στις μουσικές που μας έκαναν να ακούμε διαφορετικά. Στις μουσικές που δημιούργησαν την πρώτη συλλογή. Είναι ουσιαστικά είναι μία επιστροφή.  Οι φετινές επιλογές είναι προφανείς και δεν κρύβουν εκπλήξεις. Είναι όμως επιλογές που δίνουν το μήνυμα ξεκάθαρα, μας εκφράζουν φέτος περισσότερο από ποτέ και επεμβαίνουν και πάλι στην μουσική πραγματικότητα με τρόπο όχι καταλυτικό αλλά για να υπενθυμίσουν και να ενισχύσουν. Οι τίτλοι μπορούν να διηγηθούν ιστορίες, οι επιρροές μπορούν να πλάσουν περιβάλλοντα στη φαντασία μας, οι τραγουδιστές και οι υπόλοιποι μουσικοί είναι σε μια συνεχή επικοινωνία με το αόρατο και την πλευρά του εαυτού τους πέρα από το σύμπαν της συνειδητής ύπαρξης και της παραπλανητικής αναζήτησης στο τρισδιάστατο σώμα. Μαζί τους και εμείς, οι ακροατές. Εμείς που εμπιστευτήκαμε τους συγκεκριμένους μουσικούς ώστε οι συνθέσεις τους να είναι η επένδυση στη δικιά μας ...